Benzin ve mazota dolar zammı; benzin 5 TL'nin üzerinde

Ana Sayfa » Kültür - Sanat » Yaşar Bedri ile ''sinema'' üzerine

Yaşar Bedri ile ''sinema'' üzerine

Trabzonlu sanatçı Yaşar Bedri, Taka gazetesi ile sinema üzerine bir söyleşi gerçekleştirdi. İşte o söyleşi

 
27 Nisan 2014 Pazar 14:35 
Yorum YapYazdır
 
 
Yaşar Bedri ile ''sinema'' üzerine

Yaşar Bedri Özdemir Kimdir? 1956 yılında Akçaabat Akçaköy'de doğdu. Fatih Eğitim Fakültesi, Türkçe Bölümü mezunudur. Yayınlanmış 20 Kitabı vardır, Mor Taka, Sinema şiir ve kent kültürü dergisini çıkarıyor. Drama, Belgesel Film, Kısa Filmler çekti. Halen Santa Filmciliğin senarist, yönetmenliğini yapmaktadır.

 

615 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİR

 


 

TAKA : Trabzon’da enerjisi yüksek olan sinema aktivitelerini taçlandırıp, Taka Gazetesi’nin imtiyaz sahibi Sayın Ahmet Sancak ile  Santa Filmciliği kurdunuz, buna neden gereksinim duydunuzNeden sinema?

Yaşar BEDRİ – Öncelikle Trabzon’da  sinemanın gelişimine çok kısa değinmek istiyorum:  6.yy’da Komnen Adrien, Kindinar’da tiyatro yaptırır. Maşatlıkta yine aynı yüzyılda bir tiyatronun varlığından söz edilir.  1404 Nisan ayında Trabzon’a gelen Clavijo R.Gonzales: “Kayalar üzerinde İç Kale’de spor alanları yarış yerleri, tiyatrolar ve toplantı yerlerinin” varlığından söz eder.

19.yüzyılın ikinci yarısında TRABZON  VALİSİ direktör ALİ BEY tiyatro kurar. Karagöz Bahçesi’nde 16 yıl tiyatro faaliyetine devam eder.

1912 yılında Meydan parkında yapılan tarihi opera binasının 13 locası vardır. Jeneratörle çalışan binayı 1924 yılında Trabzon Belediyesi devralır ve 1958 yılında maalesef yıkar.

234 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİR

 

20 Ocak 1922 günü İdman Ocağı futbol takımı bir temsil kolu kurar ve aynı gün ilk tiyatro oyununu oynar. Sırasıyla 1923’de Gençlerbirliği, 1933’de Halkevi, 1938’deTrabzonspor, Birlikspor temsil kollarını kurarlar, tiyatro yaparlar. Bu kültürel zenginlikte sporun uyuşturucu olarak değil bir sanat etkinliği olmasının da soylu fotoğrafını görürüz. Vakta ki; sanata, sanatçıya itibar ve hürmet vardır. Bir anekdota göre; 1923-1930 yılları arasında İstanbul’daki tiyatrolar Trabzon’a turneler düzenler. Turnelerin birinde  Muhsin Ertuğrul’un Trabzon Lisesindeki bir temsilinde tiyatroya geç gelen Trabzon Valisini salona almaz.
Sinema Trabzon’a Avrupa ile eşzamanlı gelir. 1929 yılında Trabzon elektriğe kavuşana kadar (Visere -Işıklar-  HES’i  Türkiye’de ikinci dünyada dokuzuncu ünitedir.) jeneratör ile gösterimler yapılmaktaydı.

Sinemanın önemini kavrayan kültür insanları:  1932’deMajik sinemasını, 1933’de Şark Sinemasını, (1943’de Akın sineması ismiyle işletilir) Asri TürkSinemasını, 1940’da Sümer Sinemasını, 1935’de Yıldız Bahçesini, 1944 İpek Sinemasını,Halkevi Sinemasını kurar. Daha sonra Lale, Atlas, Emek, Konak, İnci, Renk, As, HisarSinemaları Trabzon halkının hayal dünyasına güzel renkler katar.

1916 yılı Trabzon’un bir film platosu olduğunu söyleyebiliriz. Rus işgal güçleriyle birlikte: kültür adamları, arkeologlar, sanatçılar ve sinemacılar gelir Trabzon’a. Son yıllarda nette yayınlanan işgal yıllarının filmleri (videoları) çekilir.

Demek ki Trabzon’da geleneği olan bir sanat dalı sinema. Neden biz de bu geleneğe yapımcı olarak eklenmiyoruz diye düşündük. Bizim izin yeni değil,  üç seneden beri konuştuğumuz bir proje. Şartlarımızın ve birikimlerimizin yeterli olmasını bekledik. Sinema bilindiği üzere pahalı bir kulvar. Sevgili Ahmet Sancak, “Bizde finans, sende sanat aşkı var, dem bu demdir birlikte sürdürelim bundan sonraki yolculuğu,” teklifine bigâne kalamadım. SANTA FİLM şirketi kurulmuş oldu. Ahmet Sancak Almanya’dan kameralar  ve ekipman getirdi. Elimizde de yılların birikimleri ile yedekleri de olan bir setimiz oldu.

 

141 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİR

 

Neden sinema? Neden resimsel hayat? Buna da sosyo-kültürel bilinç olarak değinmek isityorum.  Konuşmaktan yorulan insan yazıyı icat etmişti. Yazının alabildiğine çoğalan ve niteliksizleştiği zamanına gelindiği ayırt edildi. “Görsel İmge Muhtırası” manifestomda bu konuyu on sene kadar önce detaylandırmıştım. Özetle şudur; günümüzde insan kitap ve dergi okumayı sevmiyor. Çoğalan sözcüklerle niteliğini kaybeden metinler itibar görmüyor. Kitap yayınlayanların tamamına yakını sadece kendi yazdıklarını okuyarak tatmin oluyor. Gazetelerin de sadece resimlerine  bakarak kifayet ediyorlar.  Tam burada, sözün bittiği yerdeyiz. Görsel argümanlar insanoğlunun kolay ve külfetsiz tabletleri oldu.

Yüz yıl gibi kısa zihin tarihinde sanat sinemayla toplumsallaştı. Tiyatro gibi aristokratlaşmadan halkın çıtır çerez yediği yaz bahçelerine taşındı. Art arda gelip serüvenleşen fotoğrafların önü açık, etkisi büyük, dili evrenseldi…

TAKA : Son dönemde bölgemiz önemli filmler çekildi, biliyoruz ki siz de boş durmadınız. Yaptığınız çalışmalardan söz eder misiniz?

Yaşar BEDRİ –Hem teoride, hem de pratikte geride kalan boşlukları doldurmak için  insanüstü bir çabayla çalıştım, çalışıyorum. İlk kameram SLR idi, D7 Kameramı kargodan aldığım  gün, “MUM” dramasını çekmeye başlamıştım.  Bir yıllık çekim sürecinde hareketli görseller üreten makineleri, devinimsel fotoğrafın ne’liğini kavramaya çalıştım. İlk filmimin belirgin özelliği çok az diyalogun olmasıydı.

 

711 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİRHer yönetmen kendi estetiğini kendi mükemmelini arar. Ne kadarsan o’sun. Çaba ve emek, ısrar ve inat, küçük bir ivme ararsın bir sonraki kulvara sızmak  için. O küçük yarık kaya bloğunun merkezine taşır bilinci. Konu konuya eklenir.  İmalar ve imgeler önümüzde yeni kapılar açar. Mum dramasından sonra, yirmi kadar belgeseli (kurgusuyla) bitirdim. Üç kısa film çektim. Bu süreçte ambarımda 250 saat gibi çok ciddi belgesel/sinemasal arşivim birikmişti. Bu çalışmaları; MORA FİLM’in yapımcısı olarak sponsorsuz, desteksiz senaryosundan, kameramanlığına ve dublajından kurgusuna kadar tek başıma kotardım. Işık sisteminin el feneri, boom sopasının  fındık çubuğu olduğu bir süreçten geçtim. Bağımsız, özgür, gerilla sineması yaptım. GERİLLA SİNEMASI sanırım karakterime de uyan  bir konseptti.  Çekime gitmediğim zamanlarda okuyup yazarak boş zamanıma anlam yüklüyordum.

Bu süre içinde eboş, eskiz, taslaklarla birlikte  sekiz-on  filmin çekim senaryosunu yazdım. Belgesellerim başta ‘TRT Belgesel’ kanalı olmak üzere birçok uluslararası gösterimlerde, etkinliklerde seyirciyle buluştu.

TAKA : Santa film olarak projeleriniz anlatır mısınız?

Yaşar BEDRİ – Ahmet Sancak ile projeleri tartışıyoruz, çatışmalarımız ilk günden itibaren sürüyor. Muhalefet ve önerilerle; akli ve ideal olanı buluyoruz. Çalışmalarımızı üç damardan yürütme kararı aldık: İlk etapta sıcak para için belgeselleri bölgesel çalışmalarla sürdüreceğiz. Tematik, şirket, mağaza tanıtımları ve şehir belgesellerinin de startını verdik.  Reklam filmi, prezantasyon, müzik ve şiir klipi film sektöründe ki hatırı sayılır boşluk yan çalışma sahalarımız olacaktır.

Ve elbette sinema.  Amacımız sanat filmleri ve zaman içinde  bölgemizin hafızası olabilecek orijinal diziler yapmak.

Şu anda çekmeyi planlayıp, üzerinde yoğunlaştığımız farklı konseptlerde üç senaryomuz var .  İlk sırayı  yöremizde çekilecek filme ayırdık.  Alan çalışması, cast, çekim senaryolarına çalışıyoruz. Yaz sonu gibi motor diyebiliriz.

TAKA : Sayın Özdemir, son yıllarda bölgede ve Trabzon’da yapılan filmler bize değer kattı mı? Siz bu haritada nerdesiniz?

Yaşar BEDRİ – Küreselleşme sendromuyle gelen ‘her şeyi çok hızlı  tüketme çılgınlığı’ ile birey esaret altına alındı. Aç gözlü çekirge sürüsü gibi her şeyi çok çabuk talan ediyoruz. Doğamız, kültürümüz, geleneklerimiz  can çekişiyor.

 

 

326 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİR

 

Elbette tecimsel sinema da bundan nasibini alıyor. Çok hızlı ve yapay bir yaklaşımla yöreyi tüketme  yarışı var. Güneydoğuyu  haldur huldur çekerek piç ettiler şimdi de Karadeniz yöresine kancayı taktılar. Yöremize atfedilen hikayesi zayıf senaryolar halkı damardan yakalamaya çalışırken, tiplemeler alabildiğine sırıtıyor. Dizilerdeki sıradanlık ve dil sorunsalı aşılamıyor. Oyuncuyu Karadenizli gibi konuşturamayacaksan, yamyamice bir ucubeyle dilin ahengini katletmeye kimsenin hakkı olmadığını onlara hatırlatmak lazım. Oyuncun dil sorunsalını çözemiyorsa  İstanbul Türkçesiyle konuştur ki itici ve  gülünç olma.

Bir yönetmen en iyi bildiğini yapmalı. Dersine çalışmadan motor dersen bilinçsiz avlanarak tahribata yol açar denizi tüketirsin. Elbette bu konuda önce izleyici  bilinci olmalı. Halkımız popülizme ve arabeske tepkisini koyabilmeli.

Yapımcının bir hayali olmalı, yoksa sinema olmaz. İmdi, biz neredeyiz? İtirazlarımızı söyledik, demek ki biz karşı sahadayız. Öncelikli endişem hatasız, estetik karakteri yüksek fotoğrafların serüvenini kurmak. Gönlümüzde yatan aslanı sanat filmleri çekmek.

İmge sineması yapmak istiyoruz. Varoluşçuluk, bilinç akışı ve insanın yalnızlığı, insanın tragedyası. Bunu; komedilerle uyuşturulmaya hazır olan halkın beğenisine nasıl eviririz bunu düşünüyoruz.

TAKA : Siz hem şair-yazar, fotoğraf  çektiniz, resim ve cami nakışı yaptınız. Bütün bu sanat çalışmalarından sonra sinema dediniz . Bu radikal çıkış sinemanın neresinde?.

Yaşar BEDRİ –  Sinema yapma hep hayalimdeydi. Cabülka romanım  birincilikle dönünce, romanı senaryolaştırıp motosiklet gezgininin filmini çekmeyi düşünüyordum. O zaman dijital kamera sistemi yoktu. Makara filmler, bir sürü ekipmanlar, set çalışanlarının maliyeti derken sinema sevdasını başlamadan ertelememe neden olmuştu. Dijital kamera sistemlerini icat edenlerden Allah razı olsun. Emekli olup reklamcılığı  bırakınca ateş deryasına gözümü kapayıp atladım.

Sözünü ettiğiniz sanat uğraşlarım aslında bir sinemanın tamlayanlarıydı. Yani sinemanın olmazsa olmazları.  Bir filmde şiirden atıfla: imge ve kavram pratiğini daha bilinçli ve evrensel bir dille kurarsın.  Yazarlık yetisi; filmi dramatize etme,  gövde metniyle hikâyesini ve betimlemesini, diyaloglarıyla da konuşma dizinlerini kurarsın.

Sinemanın en önemli unsuru olan kamera çözümlemesi göz önüne alındığında, yarım asra yakındır fotoğraf çekiyorum. Profesyonel olarak Türkiye ve Dünya tanıtım sektörüne dialar/fotoğraflar verdim.  Yıllarca resim  yaptım, 18 sergi açtım ve  elli kadar caminin kalemişi/ nakışını ekledim şekillerle kurgulanmış dünyama. Bu işler hiç şüphesiz temelin sağlamlaşmasına katkıda bulunan enstrümanlar. Gördüm ki, uzun yıllar verdiğim emeklerin her bir damarı sinemanın aortuna bağlanmaktaydı.

Elbette ki sinema ne edebiyattır ne de tiyatro. Ödün vermeyen özgün dili kurmak zorundayım.

TAKABir filmin yapım aşamaları ve bir film yapacak olursanız nereden yola çıkarsınız?

Yaşar BEDRİ – Sağlam bir hikâye bu işin olmazsa olmazıdır. Çekim öncesi hazırlıkta filmin maliyeti

 

427 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİR

 

çıkar. Teknik ekipman ve kadro, alan, mekan, kast, kostüm, aksesuar, set, post-prodüksiyon bütçe çalışmaları yapılır.  Ortalama masrafı tespit edince zorlu maraton başlar. Bu işe bir yapımcının para yatırması lazım. Film çekildi, laboratuar, kurgu, sesi de nihai şeklini buldu. Son etap daha zorlu bir maraton başlıyor. Sunumu, tanıtımı  ve sinema salonlarında gösterimi.

Asıl sorunsal sulu, kıytırık komediler yapmadan sinemanın estetik dili ile halkı nasıl buluşturacağız ?  Dünya arenasında bir sürü ödül almış bir film bakıyorsun hiç gişe yapmıyor. Suya sabuna dokunmayan İvedik’vari alabildiğine banal, dangalak mizansenli  projeler ise gişe rekorunu zorluyor. Ne için sinema, sorunsalı çıkıyor karşımıza. Sinemanın bu kısmı zor süreç.

Sanat-kültür-insan üçgeninde tüccarlık mı sanatkarlık mı.?

Bir süre gişe yapıp kaybolup gidecek filmin getirdiği para mı? Uzun yıllar konuşulabilecek tecimselliği olmayan sanat sineması mı? Paradoksu çözerken , bu akıl tutulmasında  yapımcı ve yönetmen kendi doğrularını, etiğini nereye kadar sürdürecek?

TAKA : Yaşar Bedri Özdemir hem şair hem yazar, hem fotoğraf sanatçısı hem de belgeselci. Ressamlık da var. Fazla değil mi?

Yaşar BEDRİ – Az bile… Lütfi Akad, “sinemanın akıllı uslu insan işi olmadığını, tutkulu insan işi olduğunu” söyler. Zaman çok fazla israf ettiğimiz bir kavram. Nesneler okuma zamanımdan çalıyor.

TAKA : Santa Filmcilik nasıl bir yol haritası çiziyor?

Yaşar BEDRİ –  Belgesel ve sinema kulvarında en iyi bildiğimizi sandığımız Trabzon’un (ve yayılarak Doğu Karadeniz’in) tarihini, kültürünü, geleneklerini, sanatını, folklorunu, doğasını, sporunu hak ettiği nitelikte dünya kültürüyle buluşturmaya çalışacağız.

Kast çalışmalarımız olacak. Görüntübank çalışmalarım sürüyor.   Belki daha sonra yeşil perde ve hangar  stüdyo kurulumu gelir. Bu daha teknik bir süreç onu da bir sonraki aşamada pratiğe evirip  film stüdyolarına kiralamayı düşünüyoruz.

TAKASancak Plaza da yeni ofisinizde Karadeniz ve Trabzon adına neler üreteceksiniz?

Yaşar BEDRİ – Sevgili Yusuf, o kadar çok şey var ki dağarcığımızda. Güçlü tanıtım projelerimizle evrensel dünyaya entegre olabilmenin zihin haritasını çıkarıyoruz. Bilindiği gibi “Sinema dünyanın en büyük siyasi gerçeği,” (Darryl Zanuck)

Hiçbir ayrıntıyı görmezden gelme lüksümüz yok.

TAKA : İktidar sanatçı ilişkisi tam bu noktada nerede duruyor?

Yaşar BEDRİ – Sanatçı geçmişiyle ve günüyle hesaplaşmak zorundadır. Siyasi erk yüz sene geriden

519 SİNEMA, TUTKULU İNSAN İŞİDİR

 

takip edebiliyor sanat kültür işlerini. Bunu her zaman söyledim ve yazdım. Sanatçısını ve eserini önemseyen, baş tacı yapan ülkelere dikkat edin hep kalkınmış ülkelerdir. Bir zaman sonra Trabzon’da mülki amirlik yapanların hangisinin adı, esamesi okunacak? Hangi eserleri ile yarına kalacaklar? Bu erk maalesef çok sığ düşünüyor, bütün dünyaları dört sene sonraki seçimlere kadar. Ya da kazasız belasız koltuğunda rahatsız edilmeme sendromları. Yukarda sözünü ettiğimiz  Trabzon valisi Direktör Ali Bey neden tarihe geçti? Muhteşem tiyatro binasını yıktıran  Belediye başkanı Ahmet Karanis,  türbeleri kabristanları hak ile yeksan eden umum vali Tahsin Uzar’de bir sanat eseri katili olarak  tarihte yerini buldu. Bugün ki seçilmişler de sanatçı düşmanı olarak tarihte yerlerini alırken,  sanata, sanatçıya saygısı ve sevgisi olmayan; niteliksiz kadrolarla nal toplayan Belediyemizin  ve Valililik kültür konseptinin hiçbir zaman dağarcığına ve dahi ufkuna sığmayacak,  yapmadığı, yapamadığı şeyleri yapacağız.

Oysa bu kadim kent, taassubu, cehaleti, uyuşturulmuş feodalizmi ve duyarsızlıkları hak etmemektedir.

TAKAPeki nedir sanattan anladıkları? Arıza nerde? Özetlersek!

Yaşar BEDRİ – Bilinçsiz burjuvaziye bir örnekle sonlandıralım.  Marilyn Monroe: “Öpücüğüme on bin dolar, sanatıma beş sent verdikleri yer!”  diyor.

 

 

 

 

Burjuvazi kültürün ve paranın sanatçıyla buluştuğu pek sevilmeyen tu kaka bir türevdir. Gene de sanat çıtasını yükselten, taban ve tavanın paratonerliğini yapan kariyeri olan, aydın ve kültürlü bir güruhtur.  Bizim burjivazimsiliğimizin yerini yukarıda sözünü ettiğimiz zenginleştirilen  GDO’lu feodal kültürsüzlük hakim oldu. Bencillik, kralcılık oyunu oynamak,  kendini beğenmişlik, ben yaptım oldu egosu, intikam hırsı… ekleyip gidin.

Yufka yüreklilerle engin bozkır koşulur mu? Koşulmaz.

Kopmalar, bekletilmeler,  rüşvetsiz, hatır gönülsüz, iş takipçisi olmadan “iş”lerin yürümediği,işlerin ehlinde olmadığı, nitelikten yoksun,  niteliksizlerin işgal ettiği bir dünyada sanatçının yalnızlığı ile özetleyebiliriz.

TAKA : Sayın Yaşar Bedri, Türkiye’nin sanatçısı olarak Türkiye’yi özetler misiniz?

Yaşar BEDRİ – Va Hayfa!..

 
27 Nisan 2014 Pazar 14:35 
Yorum YapYazdır
 
(0 Yorum Yapıldı)Yorumlar
<p>Henüz kimse yorum yapmamış, ilk yorum yapan siz olun.</p>
 
Bu Kategorideki Diğer Haberler
 
Son 24 Saat
Haberler RSS Beslemesi
 
 
Yazarlar
Yazarlar RSS Beslemesi
A. Şefik Mollamehmetoğlu
 
Nihat Genç
 
Attila Aşut
 
Prof. Dr. Orhan Özgür
 
Arslan Bulut
 
Mehmet Polat
 
Türker Ertürk
 
Ahmet Özer
 
Göksu Mollamehmetoğlu
 
Gülcan Özgür
 
Ömer Turan
 
Osman Cudi Yılmaz
 
Ömer Faruk Altuntaş
 
Prof. Dr. Burhan Çuhadaroğlu
 
Prof. Dr. Cavit Boz
 
Prof. Dr. Kemal Üçüncü
 
Hüseyin HAYDAR
 
Zekeriya Saka
 
Mehmet Kuvvet
 
Hasan Güneş
 
Erdal ÖZÇELİK
 
Serpil Satut Denizoğlu
 
Erdal Eksert
 
İnci Güngör
 
Kazım DEMİR
 
Coşkun ERUZ
 
Mehmet Akıncı
 
Ruhi  Türkyılmaz
 
İlyas Gümrükçü
 
Sami KOÇ
 
Ömer Asan
 
Prof. Dr. Örsan Öymen
 
 
 
Gazete Manşetleri
 
Lig Puan Durumu
 
Takımlar
O
G
B
M
P
1
Başakşehir
13
9
4
0
31
2
Beşiktaş
13
8
5
0
29
3
Galatasaray
13
8
2
3
26
4
Fenerbahçe
13
7
4
2
25
5
Bursaspor
12
6
3
3
21
6
Konyaspor
13
5
5
3
20
7
Osmanlıspor FK
13
4
7
2
19
8
Gençlerbirliği
13
4
6
3
18
9
K.D.Ç. Karabük
13
5
2
6
17
10
Akhisar Bld.
13
4
4
5
16
11
Antalyaspor
13
4
4
5
16
12
Alanyaspor
13
4
2
7
14
13
Kasımpaşa
13
3
3
7
12
14
Trabzonspor
12
3
3
6
12
15
Gaziantepspor
13
3
2
8
11
16
Ç. Rizespor
12
2
4
6
10
17
Kayserispor
12
2
3
7
9
18
Adanaspor
13
1
3
9
6
 
Şampiyonlar Ligi
 
UEFA Avrupa Ligi
 
Alt Lig
 
 
Anket
2016 TÜRKİYE AÇISINDAN NASIL GEÇECEK?
ÇOK İYİ
İYİ
BİR ŞEY DEĞİŞMEZ
KÖTÜ
ÇOK KÖTÜ
 
Namaz Vakitleri
 
  • İmsak05:36
  • Güneş07:24
  • Öğlen12:23
  • İkindi14:46
  • Akşam17:01
  • Yatsı18:37
 
Tarihte Bugün
1492 - Kristof Kolomb, Haiti'yi keşfetti.
1904 - Japonlar Port Arthur'da Rus donanmasını yok etti.
1920 - TBMM'de "Anadolu ve Rumeli Müdafaai Hukuk Grubu" kuruldu; Mustafa Kemal grup başkanlığına seçildi.
1921 - Büyük Britanya ve İrlanda Birleşik Krallığı, İrlanda devrimci grubu Sinn Fein ile anlaşmaya vardı ve İrlanda'nın güneyi bağımsız bir devlet oldu.
1927 - Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk Vaşington Büyükelçisi Ahmet Muhtar Bey güven mektubunu sundu.
1927 - Cumhuriyet döneminin ilk kâğıt paraları tedavüle çıkarıldı. 1, 5, 10, 50, 100, 500 ve 1000 liralık olmak üzere 7 ayrı değerde çıkarılan banknotlar eski Türkçe ve Fransızca bastırıldı.
1932 - Almanya doğumlu İsviçreli fizikçi Albert Einstein Amerikan vizesi aldı.
1933 - Birleşik Devletler'de 14 yıldır devam eden içki yasağı kalktı.
1933 - Eskişehir Şeker Fabrikası açıldı.
1934 - Türkiye'de kadınlara milletvekili seçme ve seçilme hakkı tanıyan kanun kabul edildi.
1941 - Birleşik Krallık; Finlandiya, Macaristan ve Romanya'ya savaş ilan etti.
1942 - Erbaa ve Niksar'da meydana gelen depremde 500 kişi öldü.
1945 - Bermuda Şeytan Üçgeni'nde bir uçak kayboldu.
1950 - Türkiye Cumhuriyeti Millî Savunma Bakanlığı, Kore'deki askerlerin %10'unun öldüğünü açıkladı. Radyo Gazetesi'ne göre, 150 asker öldü, 150 kayıp, 200 ile 300 yaralı var.
1953 - Bektaşi Şeyhi Sırrı Baba, Bakanlar Kurulu kararıyla sınırdışı edildi.
1957 - Sukarno tüm Hollandalıları Endonezya'dan sınırdışı etti.
1970 - İstanbul Çapa Yüksek Öğretmen Okulu'nda 2 öğrenci vuruldu.
1978 - Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği, Afganistan ile 20 yıllık dostluk anlaşması imzaladı.
1981 - Türkiye Millî Basketbol Takımı, Sofya'da Yunanistan'ı 93-80 yenerek Balkan Şampiyonu oldu.
1986 - Pınar Kür'ün "Bitmeyen Aşk" adlı romanı "müstehcenlik" gerekçesiyle toplatıldı.
1987 - Cibali Tütün Fabrikası yandı.
1987 - Türkiye İşçi Partisi (TİP) genel Sekreteri Nihat Sargın ve Türkiye Komünist Partisi (TKP) Genel Sekreteri Nabi Yağcı (Haydar Kutlu) tutuklandı.
1989 - TGV Atlantique, 482,4 km/h sürate erişerek demiryolu hız rekorunu kırdı.
1995 - MHP Genel Başkanı Alparslan Türkeş, "Cumhuriyetimizin ilk dönemlerinde olduğu gibi ezan Türkçe okunsun" diyen eski Devlet Güvenlik Mahkemesi başsavcısı Nusret Demiral'ın istifasını istedi.
2002 - Oslo'da yapılan barış görüşmelerinde Sri Lanka'da 19 yıl süren savaştan sonra Tamil gerillaları ile hükümet arasında federal iktidar paylaşımı konusunda gelişme sağlandı.
2003 - İntihar bombacıları güney Rusya'da bir trene saldırdılar: en az 46 kişi öldü.
2003 - Türk Telekomünikasyon AŞ hızlı internet uygulaması ADSL'yi, kullanıma açıldı.
 
Arşiv
 
Süper Loto
01.12.2016 Tarihli Çekiliş Sonucu101823343650
 
On Numara
28.11.2016 Tarihli Çekiliş Sonucu03091114253336374045474851535459616465727880
 
Sayısal Loto
03.12.2016 Tarihli Çekiliş Sonucu242636434446
 
Şans Topu
30.11.2016 Tarihli Çekiliş Sonucu041011162601
 
 
Kurumsal

İçerik

Gündem

Siyaset

Teknoloji

Yukarı Çık