SEÇMEN ADRESİNİ SORGULAMAK İÇİN TIKLA

Ana Sayfa » Medya Kritik » Gazeteci kıyımını ve yandaş medyayı anlattı

Gazeteci kıyımını ve yandaş medyayı anlattı

AKP’den ayrılarak bağımsız olan ve cemaate yakınlığı ile tanınan Kütahya Milletvekili İdris Bal, yayınladığı 38 sayfalık 'İktidarın Gölgesinde Türkiye'de Basın Özgürlüğü' başlıklı raporda, Türk medyasının durumunu sergiledi

 
1 Eylül 2014 Pazartesi 08:04 
Yorum YapYazdır
 
 
Gazeteci kıyımını ve yandaş medyayı anlattı

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Hizmet Hareketi’ne karşı başlattığı ‘cadı avı’nın ardından özellikle yandaş medyada işten çıkarmaların bir nedeni olduğu kaydedilen rapora göre Nisan 2014’te en az 210 gazeteci işsiz kaldı.

2013’te ise işinden olan gazeteci sayısı 131 idi. Gezi eylemleriyle baskıların da artması sonucu 94 gazeteci işten çıkarılmış, 37 gazeteci ise istifa etmeye zorlanmıştı.  

Bağımsız Milletvekili İdris Bal, yaptığı açıklamada ise ''Türk basını, tarihte hiç olmadığı kadar siyasi iktidarın baskısı altındadır. Baskı, en tepedeki patrondan, sahada görev yapan muhabire kadar hissedilmektedir. Bunun da ötesinde iktidar kendi medyasını kurmuştur’’ dedi.

 

HAVUZ MEDYASI'NIN OLUŞUMU

Raporda, havuz medyasının oluşumu konusu da işlenerek şöyle denildi:

"AKP iktidarının ‘havuz medyası’ denilen kendi güdümündeki medyayı oluşturmadaki ilk büyük hamlesinin, Star Medya Grubu olduğu yaygın bir kanaattir. Star Medya Grubu’nun AKP iktidarının resmi yayın organı gibi çalıştığı, medya dünyasında herkes tarafından bilinen bir gerçektir. Star gazetesinin 20.08.2014 tarihinde şahsımı hedef alan mesnetsiz bir iddiayı manşet yapması da bu grubun amacını açıkça ortaya koymaktadır.

Ethem Sancak’tan Hasan Doğan’a, Fettah Tamince’den AKP eski Milletvekili Tevhid Karakaya’ya ve Azeri petrol şirketi SOCAR’a kadar pek çok patronun sahip olduğu Star Medya Grubu’nun, sermaye yapısı ve sahipleri konusunda aydınlatılması gereken, kamuoyunda tartışılan birçok sorular bulunmaktadır.

STAR VE TURKUAZ GRUBU

Star Medya Grubu’nun, AK Parti’nin, iddia edilen ‘Para havuzu’ ile alındığına dair somut bir delil olmamasına karşın Sabah Gazetesi, ATV ve A Haber televizyonlarını bünyesinde barındıran Turkuaz medya grubunun satışı için para havuzu oluşturulduğu, 17-25 Aralık soruşturma fezlekeleriyle ortaya çıktı. 

TURKUAZ GRUBU İKTİDARIN TOPLADIĞI PARALARLA ALINDI

CHP Lideri Kemal Kılıçdaroğlu’nun da Meclis kürsüsünden dile getirdiği, Binali Yıldırım hakkında hazırlanan 241 sayfalık fezlekeye göre para havuzu Başbakan Erdoğan’ın talimatı ile dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tarafından oluşturuldu. Bakanlık bünyesindeki kurumların yaptığı büyük ihalelerin, bazı iş adamlarına verilmesi karşılığında yüzde 10 komisyon istendiği internette de yayımlanan tapelere yansıdı.

 

Fezlekedeki tapelere göre Mehmet Cengiz, Celal Koloğlu, İbrahim Çeçen ve Nihat Özdemir’den alınan 100’er milyon dolar ve diğer iş adamlarından alınan paralar ile 630 milyon dolarlık bir para havuzu oluşturuldu. Nitekim Nihat Özdemir, bu parayı verdiğini itiraf etti ancak borç olarak verdiğini ileri sürdü. Başbakan Erdoğan’ın damadı Berat Albayrak ile oğlu Bilal Erdoğan’ın, paraların yerine ulaşmasını yakından takip ettiği de dosyaya yansıdı.

 

Turkuaz Medya’nın satışına ilişkin belgelere göre, 2 gazete ve 2 televizyon ile birkaç dergiyi barındıran medya grubunu satın alıyor gözüken Zirve Holding sadece paravandı.

 

Türkiye’nin en büyük medya gruplarından olan Turkuaz medya (Sabah-Takvim-ATV-A Haber), iddiaya göre iktidarın topladığı paralarla alındı. Bundan dolayıdır ki bu medya grubu, adeta iktidarın sözcüsü gibi bir yayın politikası sürdürmektedir.

 

ÇUKUROVA MEDYA GRUBU'NUN EL DEĞİŞTİRMESİ ŞAİBELİDİR

 

Çukurova Medya Grubu'nun 2013’te el değiştirmesi de şaibeli bir sermaye hareketliliğidir. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF), Çukurova Grubu’ndan olan alacaklarının tahsili bahanesi ile Show TV, Sky 360 TV, Akşam ve Güneş gazetelerine Mayıs 2013’te el koydu. Show TV’yi Ciner Grubu alırken Sky 360 TV,  Akşam ve Güneş gazetelerini ilk önce Kolin-Limak-Cengiz ortaklığının satın aldığı duyuruldu. Ancak daha sonra Ekim 2013’te Akşam Gazetesi, Güneş Gazetesi, Skytürk, 360 TV ve dergileri, Başbakan Erdoğan’a yakınlığı ile bilinen Star Medya Grubu’nun eski sahibi iş adamı Ethem Sancak aldı. Böylece 2 gazete ve 1 haber kanalı ile birkaç dergi daha ‘havuz medyası’na katılmış oldu." 

BAZI MEDYA GRUPLARI DA SOPA POLİTİKASI İLE GÜDÜME SOKULDU

Raporda, hükümet, bazı medya gruplarını doğrudan kurup yönetse de bazı grupları da havuç ve sopa politikası ile güdümüne sokmayı başardığı ifade edilerek, "Ciner Medya Grubu ve Demirören Grubu, sermayesi kendilerine ait olmasına rağmen Turgay Ciner’e ve Erdoğan Demirören’e yapılan baskılar sayesinde kontrol altına alındı" denildi.

 

HAVUZ MEDYASININ SOSYAL MEDYA AYAĞI

 

Raporda, AKP iktidarının Gezi olayları sonrası önemini anladığı sosyal medyada da havuz medyası benzeri bir örgütlenme oluşturduğu anlatıldı. İddiaya göre, 'Aktroll' olarak tabir edilen maaşlı twitter ve facebook timlerinin, AKP Genel Başkan Yardımcısı Süleyman Soylu tarafından yönetildiği belirtildi. (Bu konuyu Taraf gazetesi ortaya çıkarmıştı - T) Başbakan Erdoğan’ın danışmanlarının da bu gruplara aktif olarak destek verdiği kaydedilen raporda, başlangıçta 6 bin kişi olarak çalışmaya başlayan ekibin, zamanla 9-10 bini bulduğu iddiası aktarıldı. Bu kişilerin AKP’ye muhalif olan siyasetçi ve gazetecileri, küfür ve hakaretler ile yıldırmaya çalışırken, bir taraftan da AK Parti propagandası yaptığı anlatıldı. AKP’ye muhalif olan herkes hatta Cumhurbaşkanı Abdullah Gül ve eşi bile kimliği belirsiz kişilerin yönettiği @akkulis,@esatreis, @gizliarsiv,@kuscuesref gibi hesapların hedefi olduğu kaydedildi. Medyagundemi, Haber10, Son TV, ensonhaber.com gibi internet sitelerinin de propaganda amacıyla kullanılan siteler olduğu dile getirildi.

 

İŞSİZ BIRAKILAN GAZETECİLER

 

Rapora göre; 2014 yılının ilk yarısında 981 basın emekçisi işten çıkartıldı. 56 basın emekçisi ise çeşitli nedenlerle işinden istifa etmeyi tercih etti. Medya patronlarının maliyet azaltmak için basılı yayınları terk ederek dijital yayıncılığa dönmesi ve aynı grup yayınları içerisinde haber havuzları oluşturulması, işten çıkartmaların rekor düzeye ulaşmasına yol açtı.

 

Ayrıca, Erdoğan hükümetinin Hizmet Hareketi’ne karşı başlattığı ‘cadı avı’ da özellikle yandaş medyada işten çıkarmaların bir nedeni oldu. Sadece Nisan 2014’te en az 210 gazeteci işsiz kaldı.  2013’te ise işinden olan gazeteci sayısı 131’di. Gezi eylemleriyle baskıların da artması sonucunda, 94 gazeteci işten çıkarılmış, 37 gazeteci ise istifa etmeye zorlanmıştı.

 

SEÇİM AKŞAMI CİHAN VE ZAMAN'A SİBER SALDIRI

 

Raporda, medya kuruluşlarına yapılan saldırılar hakkında da bilgi verildi. Cumhurbaşkanı seçimi günü Taraf, Zaman, Today’s Zaman, Cumhuriyet, Cihan Haber Ajansı ve Samanyolu TV’nin internet sitelerine siber saldırılar gerçekleştiği belirtiler raporda, "Cihan abonesi bazı televizyonlar da bu durumdan etkilendi ve seçim verilerini kesintisiz bir şekilde aktaramadı. Siber saldırılar, Cihan abonesi bazı medya organlarının internet sitelerini de hedef aldı" denildi.

 

AKP, BASINI ETKİ ALTINA ALMAYI BAŞARDI

 

İdris Bal, raporuna ilişkin yaptığı açıklamada ise Türk basınının, bu objektif kriterleri yakalamadan uzak bir durumda olduğu tespitini yaptı. Kendi kontrolünde bir medya oluşturma ve medyayı etki altına alma çabalarının, AKP iktidarında daha önce hiç olmadığı kadar zirveye çıktığını ifade eden Bal, "Önceki iktidarların başaramadığını Erdoğan hükümetleri kendi hesabına hayata geçirmeyi başarmıştır. Bugün ulusal yayın yapan onlarca özel TV kanalı, gazete, dergi ve ajansın yanı sıra devlet kurumları olan TRT ve AA da AKP iktidarının güdümünde, objektiflikten uzak yayın yapmaktadır. İktidar, elindeki tüm kaynakları kullanarak muhalif yayın yapan kurumları baskı altında tutmaktadır" dedi.

 

BASKI, YÖNETİCİDEN MUHABİRE KADAR HİSSEDİLMEKTEDİR

 

Türk medyasının, tarihte hiç olmadığı kadar siyasi iktidarın baskısı altında olduğu kaydedilen raporda, şunlar kaydedildi:

"Baskı en tepedeki patrondan sahada görev yapan muhabire kadar hissedilmektedir. Bunun da ötesinde iktidar kendi medyasını kurmuştur. AKP iktidarı bir taraftan havuç ve sopa politikası ile mevcut medya kurumlarını şekillendirirken, bir taraftan da güdümündeki iş adamları eliyle kendi medyasını oluşturmuştur."

Taraf

 
1 Eylül 2014 Pazartesi 08:04 
Yorum YapYazdır
 
(0 Yorum Yapıldı)Yorumlar
<p>Henüz kimse yorum yapmamış, ilk yorum yapan siz olun.</p>
 
Bu Kategorideki Diğer Haberler
 
 
Son 24 Saat
Haberler RSS Beslemesi
 
Yazarlar
Yazarlar RSS Beslemesi
Attila Aşut
 
Nihat Genç
 
A. Şefik Mollamehmetoğlu
 
Prof. Dr. Orhan Özgür
 
Arslan Bulut
 
Mehmet Polat
 
Türker Ertürk
 
Ahmet Özer
 
Göksu Mollamehmetoğlu
 
Gülcan Özgür
 
Ömer Turan
 
Osman Cudi Yılmaz
 
Ömer Faruk Altuntaş
 
Prof. Dr. Burhan Çuhadaroğlu
 
Prof. Dr. Cavit Boz
 
Prof. Dr. Kemal Üçüncü
 
Hüseyin HAYDAR
 
Zekeriya Saka
 
Mehmet Kuvvet
 
Hasan Güneş
 
Erdal ÖZÇELİK
 
Serpil Satut Denizoğlu
 
Erdal Eksert
 
İnci Güngör
 
Kazım DEMİR
 
Coşkun ERUZ
 
Mehmet Akıncı
 
Ruhi  Türkyılmaz
 
İlyas Gümrükçü
 
Sami KOÇ
 
Ömer Asan
 
Prof. Dr. Örsan Öymen
 
Kadir ŞİŞGİNOĞLU
 
Mustafa Önsel
 
 
 
Gazete Manşetleri
 
 
Lig Puan Durumu
 
Takımlar
O
G
B
M
P
1
Beşiktaş
21
14
5
2
47
2
Başakşehir
22
13
7
2
46
3
Galatasaray
21
12
4
5
40
4
Fenerbahçe
22
10
8
4
38
5
Antalyaspor
22
10
5
7
35
6
Trabzonspor
22
9
5
8
32
7
Osmanlıspor FK
22
7
9
6
30
8
K.D.Ç. Karabük
22
9
3
10
30
9
Konyaspor
22
7
8
7
29
10
Bursaspor
22
8
4
10
28
11
Kasımpaşa
22
8
4
10
28
12
Akhisar Bld.
22
7
6
9
27
13
Gençlerbirliği
21
6
8
7
26
14
Kayserispor
22
7
4
11
25
15
Alanyaspor
22
7
4
11
25
16
Ç. Rizespor
22
5
5
12
20
17
Adanaspor
22
4
5
13
17
18
Gaziantepspor
21
4
4
13
16
 
Şampiyonlar Ligi
 
UEFA Avrupa Ligi
 
Alt Lig
 
 
Anket
2016 TÜRKİYE AÇISINDAN NASIL GEÇECEK?
ÇOK İYİ
İYİ
BİR ŞEY DEĞİŞMEZ
KÖTÜ
ÇOK KÖTÜ
 
Namaz Vakitleri
 
  • İmsak05:11
  • Güneş06:51
  • Öğlen12:45
  • İkindi15:51
  • Akşam18:17
  • Yatsı19:47
 
Tarihte Bugün
1594 - IV. Henry, Fransa kralı oldu.
1844 - Dominik Cumhuriyeti, Haiti'den bağımsızlığını ilan etti.
1863 - Türkiye'de bilinen ilk resim sergisi İstanbul Atmeydanı'nda açıldı. Serginin açılmasına Sultan Abdülaziz destek verdi.
1879 - Yapay tatlandırıcı sakarin keşfedildi.
1880 - Haydarpaşa-İzmit demiryolu işçileri greve çıktı.
1917 - Rus Çarlığı çöktü.
1918 - Çaykara'nın kurtuluşu.
1921 - Şavşat'ın kurtuluşu.
1932 - Halkevleri kuruldu.
1933 - Reichstag yangını
1937 - Özel teşebbüsçe inşa edilen ilk Türk gemisi Belkıs, Haliç'te törenle denize indirildi.
1942 - II. Dünya Savaşı: Amerika Birleşik Devletleri'nin ilk uçak gemisi USS Langley, Japon savaş uçakları tarafından batırıldı.
1943 - Amerika Birleşik Devletleri'nin Montana eyaletinde bir maden ocağında patlama meydana geldi: 74 işçi öldü.
1948 - Çekoslovakya'da komünist parti yönetimi ele aldı.
1955 - Türk boksör Garbis Zaharyan, Yunanlı rakibi Emanuel Zambidis'i sayıyla yendi.
1963 - Dominik Cumhuriyeti'nde ilk demokratik seçimler yapıldı: başkan Juan Bosch oldu. Rafael Trujillo'nun diktatörlüğü sona erdi.
1964 - Coca-Cola'nın dünya üzerindeki 1109'uncu fabrikası İstanbul'da açıldı. Tamamıyla yerli yatırımla kurulan şirketin sermayesi 14 milyon liraydı.
1971 - TRT bir açıklama yaparak, parasızlık nedeniyle radyo yayınlarını 18,5 saatten 8 saate indirmek zorunda kalacağını bildirdi.
1973 - MHP senatörü Kudret Bayhan 15 yıl hapse mahkûm oldu. Bayhan Fransa'ya uyuşturucu madde sokmaktan yargılanıyordu.
1975 - Tüm Öğretmenler Birleşme ve Dayanışma Derneği (Töb-Der) ve çeşitli devrimci kuruluşlar tarafından " Hayat Pahalılığı ve Faşizmi Protesto " mitingleri düzenlendi. Malatya, Tokat, Kahramanmaraş, Erzincan ve Adıyaman'da ki mitingler saldırıya uğradı.
1976 - Hayali mobilya ihracatı ve vergi iadesi yolsuzluğundan sanık Yahya Demirel için tutuklama kararı verildi. Gelişen olaylar üzerine Ecevit "Demirel'in siyasi hayatta kalma hakkı yoktur " dedi.
1978 - Kara Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Kenan Evren Genelkurmay Başkanlığına atandı.
1985 - Bazı Ege illerindeki okulların "Devrim" olan adları değiştirildi.
1988 - Türkiye'de ilk yapay kalp ameliyatı, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbni Sina Hastanesi'nde yapıldı. Hasta, gerçek kalp bulunamaması yüzünden bir süre sonra öldü.
1993 - İnsan Hakları Derneği Elazığ şubesi başkanı Avukat Metin Can ve Dr. Hasan Kaya öldürülmüş olarak bulundu.
1995 - Kuzey Irak'ın Zaho kentinde bir ticaret merkezinde bomba patladı; 76 kişi öldü, 83 kişi yaralandı.
1995 - Mercedes kaçakçılığından hükümlüyken yeniden yargılanan milli futbolcu Tanju Çolak "suçu ihbar ettiği" gerekçesiyle mahkeme tarafından serbest bırakıldı.
1999 - Olusegun Obasanjo, Nijerya'nın seçimle işbaşına gelen ilk başkanı oldu.
2001 - Başbakan Bülent Ecevit, Dünya Bankası Başkan Yardımcısı Kemal Derviş'i istişarelerde bulunmak üzere Türkiye'ye çağırdı.
2002 - Hindistan'da Müslümanların Hindu milliyetçileri taşıyan bir treni ateşe vermesi sonucu 60 kişi öldü.
2004 - Filipinler'de bir feribotta patlama meydana geldi: 116 kişi öldü.
2010 - Şili de 8.8 büyüklüğünde deprem oldu.
 
Arşiv
 
Süper Loto
23.02.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu051920293640
 
On Numara
20.02.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu04091215171926282932333540424546525559656976
 
Sayısal Loto
25.02.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu132025283048
 
Şans Topu
22.02.2017 Tarihli Çekiliş Sonucu162027283105
 
 
Kurumsal

İçerik

Gündem

Siyaset

Teknoloji

Yukarı Çık